Att applicera mascara utan klumpar

Nu var det några dagar sedan senaste inlägget, som ni vet hade jag en liten minisemester i Mjölby hos Adams föräldrar. Igår jobbade jag hela dagen på MAC :) Men nu är jag laddad för nya inlägg här i bloggen. Det som jag först skall skriva om är ett svar på Ami´s fråga om hur man lägger mascara utan att fransarna klumpar sig. En väldigt bra fråga tycker jag då det är många som har detta problem. Längre ner kan ni läsa om några favoriter jag har.
  • Till att börja med är att kolla så att du inte har en gammal mascara. En gammal är torr, luktar illa, och det i sig innebär att den även samlat på sig massor av bakterier! Släng, släng!
  • En väldigt stor skillnad för din applicering är även att du börjar med att böja dina ögonfransar, använd en ögonfransbörjare av hög kvalitet så du inte klipper av dina egna fransar. Kommer skriva ett inlägg inom kort där jag skriver mer om just själva böjningen. (OBS, böj aldrig fransarna efter att du applicerar mascaran!)
  • Applicera din mascara, börja med fördel i yttre kanten och arbeta dig inåt med zickzackande rörelser närmast frans roten upp till toppen (jag börjar alltid utifrån och in, men vet att många andra föredrar tvärtom- en smaksak helt enkelt, hitta ditt sätt). Jobba rakt upp eller snett utåt beroende på vilken vinkel du vill ha på dina fransar.
  • Direkt efter appliceringen tar du en rengjord mascaraborste (finns att köpa), finns även mascarakammar, gillar själv dock det förstnämnda alternativet. Jobba igenom dina fransar för att ta bort eventuella klumpar, du kan även lägga borsten ovanifrån och rulla upp dina fransar, se bild.  Du kan även separera dina fransar ännu mer genom att jobba med mascaraborstens spets. Det är viktigt att du gör detta under tiden när mascaran fortfarande är fuktig, annars är risken stor att det ser torrt ut och att det faller ner mascara rester i ansiktet. Känner du att du inte är tillräckligt snabb, gör ett öga i taget.

  • Applicera även mascara på underfransarna, en del föredrar hela fransraden, jag själv gillar att bara ha ett tunt lager på de yttre nedre fransarna,Jag tycker att det är en smaksak och lite vad man vill ha för resultat. Lägger du i yttre delen får du lite mer avlånga ögon, och lite öppnare känsla.
  • Något som är riktigt snyggt är att göra en fransmarkering. Då går du in med en kajalpenna eller skugga, jag brukar använda både och. Jobba vid fransroten in mot ögat, lägg gärna produkt innanför franslinjen. Detta är alltså ingen eyeliner, den skall inte synas på locket utan bara göra känslan av dina fransar mer intensiva och fylliga. Tills kuggan använder jag gärna en tunn platt pensel för att komma åt på bästa sätt. Du kan använda dig av vilka färger du vill, idag hade jag en brun kajal från MAC, Bountiful Brown powerpiont eye pencil. För att få den mer intensiv i färgen la jag på en riktigt mörk skugga från Bobbi Brown, Espresso 32.


(en pensel som jag köpte när jag bodde i USA, den är från en butik för målare och konstnärer- tror jag gav 3 dollar för den) Ingen skönhet direkt, men det är ju resultatet som räknas ;) Men liknande finns bland våra makeup märken här i sverige:)

  • Har du en helt ny mascara kan du i början få jobba lite extra med stegen ovan, det blir oftast väldigt mycket produkt, så ge det bara lite tid.
  • Glöm ej rensa bort eventuella mascara rester på ögonlocket och under med en tops, jag ser väldigt många som har så mycket mascara precis ovanför fransraden att man nästan tror att dom har misslyckats med sin kajal, sen när man kollar närmare finns där ingen kajalpenna, utan det är mascara rester! Jag brukar rensa rent sist av allt då allt är torkat.

  • EVELINAS favorit: Jag har väldigt svårt att säga vilken mascara som är min favorit, testar gärna nya mascaror hela tiden. Min senaste som absolut platsar bland mina favoriter är MAC´s Opulash i bad, bad, black- Jag älskar stora borstar! Den klumpar sig inte och är lätt att bygga på. Ger mycket volym, så för någon som vill satsa enbart på längd är denna  något "tung" då det är mycket fokus på just volymen. Sitter hela dagen, men en enkel mascara att ta av på kvällen vilket är ett stort plus! Har extra svart pigment i sig vilket ger en kraftfull svart färg. Mycket bra pris, 165 kr

 

Helena Rubinstein Lash Queens Feline Blacks mascara är också en av mina senaste favoriter. Den jobbar på både längd, volym och ger ett extra svart resultat (likasom Opulash) då den består av extra svarta pigment i sin formula. Ca pris: 335 kr

När jag sitter här och skriver kommer jag på massor av bra mascaror, Lancome har alltid bra kvalitet, Estee Lauder´s sumptious, dessa är ju som Rubinstein betydligt högre i pris. Därför tilltalar MAC´s mascaror mig väldigt med tanke på det fina resultatet :)

Vad jag brukar tänka på när jag en köper mascara:

  • Hur ser borsten ut, gillar jag modellen?
  • Hur verkar konsistensen, den får inte ta för lång tid att torka in, men ej heller för snabbt.
  • Är den lätt att tvätta bort (speciellt om det är en mascara du använder varje dag!), viktigt att den är snäll mot dina fransar och ögon.
  • Sitter den bra, ingen passar i en flagande mascara!
  • Se till att den inte varit öppnad innan, risk för att den börjat torka till.
  • Köp regelbundet, byt med fördel ut din mascara var tredje, (fjärde) månad.
Glöm ej att ta bort mascaran innan du går och lägger dig, vi vill ha fina fransar varje dag!


Kommentarer
Postat av: ami

tack för svaret. grymt bra :D

2011-04-20 @ 17:00:24
Postat av: hej

jättebra skrivet men jag undrar om du kan beskriva mer vad du menar med fransmarkering om hur man gör? :)

2011-04-20 @ 23:16:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0