Angående min makeupstations belysning

Jag har haft många som frågat en hel del om min belysning i min lilla stylingsalong så jag tänkte nu skriva lite vad jag har och vad man behöver. Efter mycket letande så hittade jag min belysning på ett företag som heter Rätt Ljus. 
Jag har varit på flertalet ställen och jobbat där ljuset inte är helt perfekt, dels så använder för många gult ljus vilket inte ger rätt känsla vid applicering av makeup- Går man ut i dagsljuset för att kolla om det är så bra som det ser ut i ljuset vid speglarna så inser man snabbt att det behövs korrigeringar. Då är det bara att hämta en liten väska med de viktigaste makeup produkterna och fixa till det utomhus eller precis vid ett bra fönster. Istället för detta hade man kunnat sitta på samma ställe om man hade haft bra ljus. Det går snabbare och makeupen får mycket högre kvalitét.
När man väljer ljussättning skall man hitta ett ljus som är så likt dagsljus som möjligt, varken för varmt eller för kallt. Detta avgörs hur många kelvin ljuset består av, det ultimata är runt 5500 kelvin. Man skall också kolla på RA indexet, som skall vara så nära 100 som möjligt. Det är det värdet som avgör hurpass stor färgåtergivning det ger. Ju lägre siffra destå sämre uppfattning får man hur färgerna är.
Jag Letade länge efter en "ljusbulbs" ramp som skulle sitta runt spegeln, typisk Hollywood känsla tyckte jag. Dessvärre kunde jag inte hitta ordentliga ramper någonstans. Istället fick jag försöka vänja mig vid tanken av att mina speglar skulle "dekoreras" med lysrör då det var lättare att hitta efter de mått jag krävde. När jag väl bestämt mig för det så var det bara att hitta någorlunda snygga armaturer, vilket jag gjorde, men hade inte någon större lust att lägga 3000 kr per st! (Jag skulle ha 6 stycken, och det var inte riktigt läge för det..inte än i allafall ;) Jag hittade några från Markslöjd som heter Melrose som passade väldigt bra.
Tänk på att ha frostat glas så det inte blir för starkt för ögonen när ljuset är på. Jag har idagsläget placerat ut två lysrör med armaturer vid varje spegel, en på varje sida. Men känner att jag behöver sätta upp ovanför spegeln för att få det helt perfekt. Ljussättningen är grym, man ser allt i det ljuset ;)
Det jag valde var lysrör från Rätt Ljus, T8-30 watts styrka, 5500 kelvin med ett RA index på 98. Jag är super nöjd och tycker alla bör satsa på bra belysning, det blir så mycket roligare!
Är det något jag missat, fråga bara på! ;) Kraam
Bild som jag publicerat tidigare här i bloggen, precis när den första stationen var klar ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0